Zarządzanie dokumentacją - aspekty prawne i historyczne

Konferencja ogólnopolska w Szczecinie, 08-09.12.2022

Call for papers

Gromadzenie, opracowywanie, przechowywanie oraz udostępnianie dokumentów stanowi element działalności podmiotów sektora publicznego i prywatnego, a znaczenia prawidłowego zarządzania dokumentacją nie da się współcześnie przecenić. I pomimo tego, że za tradycyjną formę generowania dokumentacji uznać należy formę papierową to bez wątpienia w dobie powszechnej informatyzacji każdego aspektu funkcjonowania zarówno państwa, jak i całego społeczeństwa, elektronizacja dokumentacji stała się faktem, co generuje szereg problemów natury prawnej, jak i faktycznej…..

Problemem, który dość wyraźnie jawi się w powyższym kontekście jest chociażby wykładnia norm prawnych, których adresatami są zakładowi archiwiści i pracownicy archiwów, którzy z racji wykonywanych obowiązków zobligowani są do stosowania chociażby przepisów prawa międzynarodowego, administracyjnego czy cywilnego. Jaki zatem wpływ na zarządzanie dokumentacją w jednostkach sektora finansów publicznych wywierają zmiany w przepisach prawa powszechnego? Czy wymogi odnoszące się do zarządzania dokumentami pozostają kompatybilne z innymi aktami prawnymi? Czy normatywy kancelaryjno-archiwalne dają się nadal stosować in extenso? Czy przepisy prawne dotyczące zarządzania dokumentacją posiadają ujednoliconą i klarowną terminologię? Jak udostępniać niektóre rodzaje dokumentów, co do których niepewnym jest stosunek własnościowy czy wątpliwości wzbudzają prawa autorskie? To tylko niektóre problemy nasuwające się zarówno w trakcie zarządzania dokumentacją bieżącą, jak i tą archiwalną.

Pamiętać ponadto należy, że obowiązujące de lege lata uregulowania prawne stanowią wynik wieloletniej ewolucji. Podejście do zarządzania dokumentacją każdorazowo stanowi odzwierciedlenie epoki oraz systemu prawnego państwa lub ustroju, w którym było rozwijane. Systemy kancelaryjne rozwijały się przez wieki choć największe postępy poczyniono w XIX i na początku wieku XX. Dostęp do archiwów i ich otwartość były również często podyktowane przełomowymi wydarzeniami, takimi jak np. upadek komunizmu w Europie Środkowo-Wschodniej po 1989 roku. Jest to swoiste miejsce styku historii, administracji i prawa. Analiza tych historycznych zależności może pozwolić na lepsze zrozumienie dzisiejszych systemów kancelaryjnych i wyzwań z jakimi zarządcy dokumentacji mierzą się w codziennej pracy.

Konferencja Zarządzanie dokumentacją – aspekty prawne i historyczne stanowić będzie forum wymiany myśli, pozwalające na całościowe spojrzenie na problematykę, związaną ze współczesnym procesem gromadzenia, opracowywania, przechowywania, poszukiwania i rozpowszechniania dokumentów. Zaproszenie na to naukowe wydarzenie kierujemy zatem nie tylko do archiwistów czy pracowników zajmujących praktycznym aspektem tworzenia dokumentacji, ale także do prawników i historyków.

Harmonogram

Do 30.09.2022 r.

zgłoszenie udziału

Do 30.06.2022 r.

nadsyłanie tematów wystąpień i abstraktów

Do 31.10.2022 r.

uiszczenie opłaty

08–09.12.2022 r.

konferencja

Opłata konferencyjna

400 zł

kwota z VAT obejmuje uczestnictwo w konferencji, materiały konferencyjne, wyżywienie

(przerwy kawowe, dwa obiady).

 

Wpłat należy dokonywać na konto bankowe:

ING Bank Śląski: 46 1050 1559 1000 0022 8790 4474

do wpłat dopisać: 0175 Konferencja Zarządzanie dokumentacją imię + nazwisko

Ceny zawierają VAT

Regulamin

  • Propozycje wystąpień w języku polskim należy nadsyłać do dnia 30.06.2022
  • Propozycje wystąpień należy nadsyłać wyłącznie w formie elektronicznej na maila konferencyjnego: konferencjahap@usz.edu.pl
  • Wystąpienia powinny mieć jasno sprecyzowany cel i problem badawczy a ich treść musi odpowiadać tytułowi.
  • Organizatorzy Konferencji na podstawie nadesłanych propozycji tematów zadecydują o przyjęciu zgłoszonych referatów na konferencję
  • Zgłoszenia należy dokonać elektronicznie na stronie internetowej hap.usz.edu.pl
  • Warunkiem uczestnictwa jest dokonanie opłaty konferencyjnej w wysokości:

400 zł: kwota z VAT obejmuje uczestnictwo w konferencji, materiały konferencyjne, wyżywienie (przerwy kawowe, dwa obiady).

  • Organizatorzy przewidują zwrot kosztów podróży dla prelegentów (klasa budget)

  • Wycofanie się z udziału w konferencji  po 30.09.2022 skutkuje brakiem możliwości zwrotu opłaty konferencyjnej
  • Konferencja odbędzie się w trybie stacjonarnym
  • Organizatorzy zastrzegają sobie możliwość zmian regulaminu i terminów w  harmonogramie Konferencji

Miejsce konferencji

ul. Mickiewicza 64
71-101 Szczecin
Wydział Ekonomii, Finansów i Zarządzania Uniwersytetu Szczecińskiego

Program

08.12.2022

8:00 – 10:00
Rejestracja uczestników
10:00 – 10:30
oficjalne rozpoczęcie konferencji
10:30 – 11:45
sesja plenarna

dr Monika Płuciennik, Uniwersytet Gdański, „Terminologia archiwalna, a terminologia prawna”, 

– dr Aleksandra Klich, Uniwersytet Szczeciński, „Dowód z opinii biegłego w zakresie weryfikacji prawdziwości i autentyczności dokumentu w postępowaniu cywilnym”,

– prof. dr hab. Jacek Gołaczyński, Uniwersytet Wrocławski, „Pojęcie dokumentu w prawie cywilnym”. 

11:45 – 12:00
przerwa kawowa
12:00 – 13:15
sesja plenarna

prof. dr hab. Radosław Gaziński, Uniwersytet Szczeciński, Zarządzanie po książęcą dokumentacją przez prowincjonalne władze szwedzkie i brandenbursko – pruskie w połowie XVII wieku,

– dr hab. Paweł Gut, prof. US, Uniwersytet Szczeciński, „Wykaz akt dla dokumentacji ogólnych instytucji wymiaru sprawiedliwości w Niemczech z 1935 roku”,

– dr Marcin Smoczyński, Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu, „Polska i niemiecka reforma biurowości w dwudziestoleciu międzywojennym”.

 

13:15 – 14:00
obiad
14:00 – 15:15
sesja plenarna

dr Ewa Perłakowska, „Archiwum w podmiotach działających w ramach elektronicznego zarządzania dokumentacją – problemy badawcze, prawne i praktyczne”, 

– mgr Łukasz Kozłowski, Archiwum Państwowe w Szczecinie, „Dokumenty elektroniczne w systemach informatycznych innych niż EZD – zarys problemu z perspektywy archiwum państwowego”, 

– dr Piotr Koprowski, Uniwersytet Gdański „Udostępnianie danych zawartych w księgach wieczystych w Internecie”.  

15:15 – 15:30
przerwa kawowa
15:30 – 17:05
sesja plenarna

dr Tomasz Błaszak, Instytut Pamięci Narodowej Szczecin,  „Dzienniki korespondencyjne jako narzędzie zarządzania dokumentami w kancelarii szczecińskiej Służby Bezpieczeństwa”,
– mgr Anna Radziejewska, Uniwersytet Pedagogiczny im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie „Działalność Śląskiego Centralnego Archiwum Ewangelickiego we Wrocławiu (1934-1945) – rekonesans badawczy”, 

– mgr Konrad Majchrzyk, Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej „Archiwalia do badań nad lubelskim KW PZPR znajdujące się w zasobie APL”,

– dr hab. Tomasz Nowicki, prof. KUL; dr hab. Piotr Rachwał, prof. KUL, Katolicki Uniwersytet Lubelski, „Księgi metrykalne i stanu cywilnego w archiwach parafialnych Lubelszczyzny – stan zachowania i perspektywy badawcze”.

 

09.12.2022

9:00 – 10:15
sesja plenarna

dr hab. Marek Konstankiewicz, prof. UMCS, Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej, „Kształtowanie się podstaw prawnych zarządzania dokumentacją w Polsce w XX i XXI w”, 

– mgr Renata Szabala, Archiwum Państwowe w Warszawie, „Zmiany w przepisach prawa powszechnego a zarządzanie dokumentacją. Problem kompatybilności”, 

– mgr Iwona Fischer, Archiwum Narodowe w Krakowie, „Praktyczne aspekty udostępniania dokumentacji w archiwum państwowym w obecnym systemie prawnym ze szczególnym uwzględnieniem akt najnowszych”. 

10:15 – 10:30
przerwa kawowa
10:30 – 11:45
sesja plenarna

dr hab. Mariusz Nawrocki, prof. US, Uniwersytet Szczeciński, „Podmiot przestępstwa poświadczenia nieprawdy w dokumencie”, 

– dr Ewa Jędrzejewska, Uniwersytet Szczeciński, „Dowód z dokumentu w sprawach z zakresu ubezpieczeń majątkowych”, 

– dr Marta Jasińska, Uniwersytet Szczeciński, „Dokumentowanie czynności dokonywanych przez rzecznika dyscyplinarnego w postępowaniu dyscyplinarnym studentów/nauczycieli akademickich”.

11:45 – 12:00
przerwa kawowa
12:00 – 13:35
sesja plenarna

dr hab. Joanna Studzińska prof. ALK, Akademia Leona Koźmińskiego, „Elektroniczne akta komornicze”, 

– dr Joanna Szuberla, Akademia Nauk Stosowanych w Wałczu, „Dokumentacja medyczna – rola, archiwizacja i udostępnianie”, 

– mgr Paweł Michalik, Uniwersytet Szczeciński, „Zarządzanie dokumentami przy wsparciu sztucznej inteligencji na przykładzie organów wymiaru sprawiedliwości”, 

– dr hab. Kinga Flaga-Gieruszyńska, prof. US, Uniwersytet Szczeciński, „Dowód z dokumentu w postępowaniu cywilnym”, 

 

 

13:35
zakończenie obrad oraz obiad

Komitet organizacyjny

dr hab. Ewelina Cała-Wacinkiewicz, prof. US
dr hab. Ewelina Cała-Wacinkiewicz, prof. US

Dziekan Wydziału Prawa i Administracji

dr hab. Agnieszka Szudarek, prof. US
dr hab. Agnieszka Szudarek, prof. US

Dyrektor Instytutu Historycznego

mgr Piotr Frąckowiak
mgr Piotr Frąckowiak

Dyrektor Archiwum Uniwersytetu Szczecińskiego

dr hab. Krzysztof Kowalczyk, prof US
dr hab. Krzysztof Kowalczyk, prof US

Dyrektor Archiwum Państwowego w Szczecinie

Komitet naukowy

dr hab. Kinga Flaga-Gieruszyńska, prof. US
dr hab. Kinga Flaga-Gieruszyńska, prof. US

Instytut Nauk Prawnych Uniwersytetu Szczecińskiego

dr hab. Marek Tkaczuk, prof. US
dr hab. Marek Tkaczuk, prof. US

Instytut Nauk Prawnych Uniwersytetu Szczecińskiego

dr hab. Paweł Gut, prof. US
dr hab. Paweł Gut, prof. US

Instytut Historyczny Uniwersytetu Szczecińskiego

mgr Piotr Frąckowiak
mgr Piotr Frąckowiak

Dyrektor Archiwum Uniwersytetu Szczecińskiego

Partnerzy: